Eide Nowroz

Eid Nowroz, är det iranska nyårsfirandet. Ordet Nowroz betyder "ny dag" och traditionen firas i många länder. Framför allt Iran, Azerbajdzjan, Pakistan, Irak, Indien och Afghanistan. Firandet av Nowruz börjar just med vårdagjämningen, firas runt i slutet av mars månad, den första vårdagen. Nowroz firandet varar under flera veckor och innebär många traditionella firanden.
Framför allt är khane Takani, hemstädningen inför våren är något väldigt viktigt. Just städningen var jobbigt för min del. Men det blev riktigt fint här hemma hos mig! Iår är det enligt mig kärlekens år, det märkte jag av våra kärleksfulla fiskar som jag även har lagt upp en bild på här nedan.
Hur som helst, firade vi i söndags kväll Nowroz med min familj och våra underbara iranska vänner. Hade inte skrattat så mycket på länge. Hade en underbart mysig kväll!
Till mina underbara läsare, Eideton Mobarak!














Kommentarer
Postat av: fakhri

wooooooooooooooooooooooooow che khoshgeli ghorbunet beram dige kam kam dari top model mishi, on lebase sabze kheli khoshgele o behet miyad, fadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat buuuuuuuuuuuuuuuuuuuus

2011-04-03 @ 14:09:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0